پژوهش جدید: خیانت دیدن در رابطه باعث ایجاد مشکلات مزمن سلامت می‌شود

پیامد‌های خیانت ‌دیدن در رابطه به خشم و اضطراب محدود نمی‌شود

عکس تزئینی - زنی تلفن همراهش را با خشم به همسرش نشان می‌دهد - Canva

یکی از دردناک‌ترین تجربه‌های زندگی این است که متوجه شوید شریک عاطفی‌تان به شما خیانت کرده است. این موضوع احتمالا ناراحتی و خشم بسیاری به دنبال دارد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیامد این اتفاق از اضطراب عاطفی فراتر می‌‌رود و مشکلات مزمن سلامت را به دنبال خواهد داشت. این مشکلات گاهی اوقات حتی زمانی که وارد رابطه جدید و مثبت می‌شوید ادامه پیدا می‌کنند. 

دکتر اونسیا هوی و وینسنت اوه، از دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور، اخیرا مطالعه‌ای برای بررسی آثار بلندمدت خیانت بر سلامت انجام دادند. آنها اطلاعات دو هزار و ۵۷۹ بزرگسال آمریکایی را که از داده‌های پژوهش میانسالی ملی ایالات متحده آمریکا به دست آمده بود، بررسی کردند. همه شرکت‌کنندگان این مطالعه با جنسیتی که با آن متولد شده بودند همخوانی داشتند، و گرایش اغلب آنها به جنس مخالف بود.

به نوشته آی‌اف‌ال‌ساینس، محققان دو مجموعه از داده‌ها را، با ۹ سال فاصله میان پاسخ‌ها، با یکدیگر مقایسه کردند. آنها از شرکت کنندگان پرسیدند که آیا تا به حال به آنها خیانت شده است یا خیر، و همچنین از آنها خواستند تا عارضه‌های سلامت بلندمدت مانند میگرن مزمن، اختلال خواب و مشکلات ریوی را گزارش کنند. سایر اطلاعات مربوط به شبکه‌های حمایتی خانواده و دوستان این افراد نیز جمع‌آوری شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که به آنها خیانت شده بود بیشتر از کسانی که با این اتفاق مواجه نشده بودند، مشکلات مزمن سلامت گزارش کردند. دکتر اوه در این زمینه می‌گوید: «خبر خوب این است که میزان آثار ناشی از خیانت بر سلامت در محدوده کوچکی قرار می‌گیرد و با وجود آنکه ماندگاری این آسیب‌ها با پیامدهای عملی ثابت شده است، اما میزان تاثیر چندان گسترده نیست.» 

به گفته دکتر اوه، نکته تعجب‌آور این است که داشتن شبکه قوی از خانواده و دوستان یا حتی وارد شدن به رابطه حمایتی‌تر، ظاهرا ارتباط بین این دو موضوع را کمرنگ نمی‌کند. او می‌‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که شاید منابع حمایت‌های اجتماعی دیگر دست‌کم پیامدهای سلامت ناشی از خیانت دیدن در رابطه را کم کند، اما متاسفانه داده‌‌ها چنین چیزی را تایید نکرد.» 

البته این موضوع به مطالعه و پژوهش بیشتری نیاز دارد و هنوز در مورد اینکه رضایت از رابطه چگونه بر سلامت فرد تاثیر می‌گذارد مطالعات علمی چندانی در دست نیست. این پژوهش همچنین محدودیت‌هایی داشت و فقط از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که آیا تا به حال به آنها خیانت شده است یا خیر، و جزئیات بیشتری در این زمینه جمع‌آوری نشده است. اما نویسندگان پژوهش معتقدند که این مطالعه می‌تواند مبنای جالب‌توجهی برای تحقیق بیشتر باشد. 

بیشتر از بهداشت و درمان